1 veckas vandringar i Cinque Terre med omgivningar

Hur vi anlände till och reste från vår vecka i Levanto kan du läsa om på denna bloggsida. Du får scrolla ner till mitt på sidan och läsa efter de 2 bilderna från Lucca. För karta över vårt besöksområde från Sestri Levante till La Specia kan du klicka här (behåll gärna denna flik öppen under läsningen. Klicka på + om du önskar förstorad karta – t.ex. om någon ort inte är utmärkt med namn. Klickar du på + flera ggr. kan du t.o.m. se vandringslederna).

IMG_8411IMG_8413IMG_8416IMG_8420IMG_0741IMG_1900IMG_0747mIMG_0749IMG_0751IMG_1951IMG_0759IMG_0770IMG_0771IMG_0774IMG_0778IMG_0782IMG_0784IMG_0786IMG_1961
I det världskända vandringsområdet togs denna bild den 17/9 efter vår 1:a dag –  från vår fantastiska Airbnb-svit på 7:e våningen vid stranden i Levanto.

 

 

Samma utsikt på morgonen den 18/9.

 

 

 

Denna och nästa bild togs med zoom från samma balkong vår sista dag den 23/9 – efter 7 övernattningar. Då var det bara vågsurfarna som höll på i de mycket vreda vågorna + jag och en ensam gubbe som badade i andra änden av bukten. Det gick bra, om man lyckades forcera vågorna utan att slås omkull och komma utanför, där vågorna växte och bröts närmast stranden. Den ensamme gubben låg i vattnet, när jag kom. Där låg han kvar, när jag badat klart och sedan suttit en lång stund på stranden. Det låg några kläder i en hög på stranden. Trol. badade gubben utan badbyxor, vilket han nog inte ville visa. Han tog nog för självklart, att ingen annan kunde bada bland dessa vågor.

 

Vår 1:a dag den 17/9 vandrade vi genom de f.d. järnvägstunnlarna till grannbyn i norr, som heter Bonassola.

När vi fikat vid stranden, som syns på bilden, började vi vandra uppåt i bergen på en led, som till slut tog slut. Vi tvingades vända tillbaks till Bonassola och gå samma vandring genom de gamla järnvägstunnlarna tillbaks till Levanto.

Det är en fantastisk asfalterad vandrings- och cykelled genom de f.d. järnvägstunnlarna mellan orterna och här närmar vi oss åter Levanto, där vi alla sedan badade i havet bakom en vågbrytare.

 

Vi vaknar till en ny dag den 18/9 och skall nu vandra till Monterosso, den 1:a av de fem byarna i Cinque Terre. Vandringen startar uppåt ung. som gatljusen visar på den 1:a bilden. Här har vi utsikten över Levanto mot vår lägenhet på 7:e våningen, som pilen pekar mot.

 

Byn, som syns i bildmitt, är Vernazza. På klippan i höger bildkant ligger Corniglia högt över vattnet. Bebyggelsen går inte att urskilja p.g.a. avståndet. På högsta punkten hade vi intagit vår medhavda matsäck.

 

 

Efter en lång, brant och svettig vandring har vi här börjat nedstigningen mot Monterosso.

 

 

 

Där väntade mina underbara bad i havet efter att strandvågorna forcerats. Det gällde att stå stadigt på benen så att man inte slogs omkull av vågen.

 

 

Flickorna tyckte att vågorna var för höga och föredrog solbadandet. Dessutom gillade man inte alla de röda flaggorna.

 

 

 

Här kommer en jättevåg med ett skri som följd.

 

Skriet följs av skratt. När vi badat fortsatte vi söderut på strandpromenaden, som slutade med en tunneln in genom berget. På andra sidan tunneln och berget fanns en omfattande bebyggelse och där hittade vi vår restaurang. När vi ätit gick vi tillbaks genom tunneln till järnvägsstationen och tog tåget tillbaks till Levanto. Du ser tunnelmynningen på vybilden före nedstigningen.

 

Den 19/9 och vi har tagit tåget från Levanto till Corniglia. Stationen ligger vid havsnivån och bebyggelsen ligger jättehögt upp på en höjd, som stupar ner mot havet. Vi åkte buss upp. På högsta punkten i byn togs detta kort mot byn Manarola i söder, som var vårt mål för dagen. Den avgiftsbelagda huvudvandringsleden närmare havet var avstängd p.g.a. ras. Leden kan urskiljas på bilden. * Läs nedtill efter sista bilden om raset ! Vi fick därför vandra en mycket brant led rakt upp med massor av trappsteg högt upp i bergen. Här har vi kommit upp en bit och fotot visar Corniglia, där vi startade.

 

 

Denna bild på Manarola, när vi kommit upp. Här någon stans åt vi vår matsäck.

Då gick sedan leden söderut fram till byn Volastra.

 

 

Här en ny tillbakablick mot Corniglia. Det är Monterosso som syns i fjärran inne i bukten.

 

Från Volastra blev det en ny mycket brant nedstigning mot målet i Manarola. Där blev det bad för mej och sedan middag innan tåget tillbaks till Levanto.

 

 

 

 

 

Den 20/9 tillbringade vi på stranden i Levanto. Vi åkte hissen ner från lägenheten, korsade strandpromenaden och gick ner en trappa till stranden. Där hyrde vi solstolar och badade och solade hela dagen med avbrott för fika i lägenheten. På kvällen åt vi middag på en av det stora antalet restauranger.

Den 21/9 tog vi tåget norrut till Sestri Levante, vilket var speciellt viktigt för en f.d. norrländska. Flickan, som växt upp i Örträsk i Lappland, hade en fantastisk historia att berätta. För 53 år sedan reste en realskoleklass från Bjurholm, idag Sveriges minsta kommun, den långa vägen genom Sverige och Europa med tåg, där klassen inkvarterades på ett hotell i Sestri Levante. En livets resa för dessa norrländska 17-åringar.
IMG_1985IMG_0792IMG_0793IMG_0799IMG_1994IMG_0800IMG_0802IMG_0804IMG_0805IMG_0809

De 2 pensionerade Habolärarinnorna badar på den vågskyddade stranden i Sestri Levante.

 

 

När vi badat och fikat gick vi tillbaks till järnvägsstationen och tog tåget tillbaks söderut.

 

 

I Framura hoppade vi av tåget och började vandra mot Levanto. Leden mellan Framura och Bonasolla var fantastisk fin. Leden gick högt upp och hade fina utsiktsplatser. Inte ens 2 gamla brandmän ville stiga ut längst ut på klipphyllan i bildens underkant. Vi passerade också genom underbara skogar. Till slut blev det branta nedstigningar till strandpromenaden i Bonassola. Sedan blev det tunnlarna hem till Levanto med middag på restaurang på kvällen.

 

Den 22/9 tog vi tåget till Corniglia och valde att gå norrut på den avgiftsbelagda huvudvandringsleden (den 1:a på en dyl. öppen led. Vi köpte tågbiljett, som inkluderade buss upp till starten i byn och vandringstillstånd). 

Nästa by i söder, som skymtar i fjärran, är Manarola.

 

Här är vårt sällskap efter en stunds vandring. Bakom huvudet på glasögonmannen syns Corniglia, där vi startade.

 

 

 

På följande 3 bilder syns Vernazza – målet för vandringen.

 

 

 

På piren/vågbrytaren där nere intog vi vår matsäck. Sedan tog jag mitt obligatoriska bad. Därefter tog vi tåget till Riomaggiore.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I Riomaggiore badade jag en bit ut i höger bildkant.

 

 

Många turister använde det stora antalet turbåtar, som gick mellan de olika byarna. Vågorna gjorde, att det blev väldigt gungigt på landgångarna. Båtarna avlöste varandra i en strid ström. Sedan tog vi tåget hem, där det också var massor av folk på perrongerna. På kvällen tog vi avsked till Levanto med en god middag.

 

*  I oktober 2011 inträffade en kraftig regnstorm i området som krävde 13 människoliv. Några av de mest berömda sträckorna av leden, som Via Dell’amore (Kärleksstigen), raserades av jordskred.

Bara kring staden Vernazza har mer än 80 miljoner kronor satsats på reparationerna. De brantaste partierna på lederna har dessutom försetts med moderna och säkra skyddsräcken.

Idag är det mesta uppbyggt igen, men några partier är fortfarande raserade – t.ex. Corniglia – Manarola och Manarola – Riomaggiore. Det går dock att ta sig förbi via omvägar.

Idag har turisterna återvänt till Cinque Terre med besked.

____________________________________________________________________

Nu 2015 har jag skrivit färdigt i denna tidigare blogg – allra nederst på sidan – om div. samhällsfrågor gällande skatter, pensioner och sparande. Jag skriver främst för kommande pensionärer, eftersom det är dessa, som kan göra något åt sin framtida situation. Vi, som redan gått i pension, kan inte längre påverka och har bara att acceptera läget. Dock finns det tydligen en okunskap i frågorna från många pensionärer, när man tidigare inte brytt sig men nu upptäcker verkligheten. Många har tydligen levt i uppfattningen, att samhället och därmed andra skall betala. Det finns ju en gräns för att andra skall betala i ett land med världens högsta marginalskatt och där alla (födda samma år och med heltidslön under hela arbetslivet) från normalinkomst och högre (utan gräns uppåt) får samma allmänna statliga pension (exkl. PPM) vid samtida uttag samt att bromsen reglerar för alla efter samhällsutvecklingen.

En pensionär kan idag genom att använda den nya tekniken – nätet och apparna (ex. Ryanair, Airbnb eller X & Uber eller Y– få väldigt mycket utbyte av sina ekonomiska resurser. Ett exempel är t.ex. att hyra sitt semesterboende privat (ex. via denna hemsida) och inte använda hotellboende eller dyra researrangörer. En vandringsresa med 7 övernattningar under samma tidsperiod via en researrangör till Cinque Terre för kostnaden SEK: 13.000 (nu tittade jag på en annan arrangör, som på hemsidan hade priset 14.450 för ny resa nästa år) kan du då genomföra själv för SEK: 5.000. Som du ser ovan, får du då dessutom en högre kvalitet och ett mycket friare upplägg. I tillägg, när du ändå är på plats och ledig, kan du för mycket små tilläggskostnader göra mera aktiviteter. Vi bodde i Levanto, den enda staden i området, med Airbnb-lägenheten alldeles vid stranden av Medelhavet. Där fanns all service och massor av restauranger och butiker. Researrangören för 14.450 ordnade boendet i en liten by högt uppe i bergen. Hotell, researrangörer, resebyråer, flygbolag, storbanker (* läs nederst på sidan! ), försäkringsbolag och finansiella rådgivare (även kallade försäkringsrådgivare) har stora kostnadsmassor och vinstkrav, som skall täckas ( kostnadsfri ek. rådgivning får du om du klickar här ). Det kanske inte är du som pensionär eller kommande pensionär, som skall och behöver betala för allt detta.

En annan fråga, där Internet kommer att få stor betydelse, är när du skall sälja din bostad. Dagens bostadsmarknad profiteras fortfarande av företag med helt orimliga ersättningar. Dagens typ av fastighetsmäklare bör försvinna. Varför skall just du bidra till att göda denna yrkeskår? Här har jag egen erfarenhet och kan verkligen rekommendera detta företag. Andra internetföretag jag kan rekommendera har du här 1 och här 2. – Du behöver båda för att ersätta din storbank, som har stora kostnader och svindlande vinster, som du skall täcka och bidraga till (Swedbank använder vi idag endast som transaktionsbank. Vad jag tycker om Folksam och Swedbank framskymtar något i den tidigare bloggen ). Den yngre generationen hittar nog fram till de nya kostnadseffektiva tjänsterna. Är du pensionär får inte du missa möjligheten att slippa betala för helt onödiga kostnader!! Du sköter allt detta själv med några enkla klick på din dator eller mobil. Själv har jag till våra fritidsboenden senaste 2 åren köpt 3 spisar, 2 kyl/frysar, 1 varmvattenberedare och 1 bastuaggregat via Internetbeställningar / + under 2016 1 diskmaskin och 1 tvättmaskin. Jag kan då via enkla klickjämförelse välja mellan hela marknadsutbudet till det absolut lägsta priset. Dessutom får jag då varorna levererade ut till ön i ytterskärgården och upp på fjället helt utan fraktkostnader (att försöka hjälpa miljön orsakad av transporterna är meningslöst. Jag hade 3 olika sändningar samtidigt på 3 olika terminaler i Östersund och försökte samordna utkörningen de 8 milen upp på fjället, vilket var omöjligt. Det blev 3 olika turer = 3x8x2 = 48 mil lastbil! När det gäller ytterskärgården sker dock alltid en samordning i Göteborg för alla transportbolag via ett åkeribolag, som sköter skärgårdstransporterna. De 2 sist nämnda elapparaterna beställdes från samma e-handelsbolag men leveranserna skedde direkt från grossist- resp. fabrikslager. De övriga produkterna levererades direkt från de olika bolagens egna nordiska centrallager. Priskonkurrensen tvingar fram, att alla mellanled måste elimineras. Stora elvaruhus i köpmarknadslägen har mycket höga hyres- & personalkostnader, som du som kund skall bekosta).

5/11 Idag har Sveriges största marknadsplats på nätet hjälpt oss fram till att genomföra vårt bilbyte i Vänersborg. Dagen före genomförde vi provkörningar i Jönköping och Eksjö. Bilannonser i tidningar är nog snart ”en övergående fluga” för att motcitera Ines Uusman. Nu blir det en SUV med 4-hjulsdrift (ej VW eller den s.k. ”Habomopeden” Honda CRV – otroligt vanlig i Habo) – och goodbye till VW Passat TDI 2012 (en körmässigt fantastisk bil men med ett nu ngt. solkat varumärke ).

6/11 – En ny app i min mobil idag löser parkeringsavgifterna mycket enkelt i Göteborg. Hustrun hade appen tidigare i sin mobil.

2018 – Nu har vi också en app för parkeringar i bl.a. Jönköping. Helt ofattbart att inte använda denna!

Lycka till med din övergång till den nya Internetekonomin, där du inte längre behöver de gamla aktörerna med höga kostnader för personal och fina lokaler i dyra lägen !!

8/11 – Idag hade Sveriges radio ett inslag ang. ränteavdragen. Så här säger vår f.d. finansminister idag.

Vår VW Transporter Syncro typ 3 av årsmodell 1987 är snart veteran och det är många år sedan VW-organisationen slutade att sälja reservdelar. Jag har hittat på Internet ett tyskt e-handelsbolag, som är specialiserad på just denna biltyp. Jag har köpt alla slangar och rör till kylsystemet enl. denna sida. Slangarna hade åldrats och rören hade rostat sönder. Obs! Företaget säljer nytillverkade rör i rostfritt utförande.

2018 – Nu har jag också en alternativ fransk leverantör, som är specialiserad på VW Transporter typ 1 – 6. Blixtsnabb leverans via flyg Paris – Köpenhamn/Stockholm.

25/4 2016 – Idag har jag varit med om min kanske mest otroliga Internetupplevelse. Jag plockade bort givaren i expansionskärlet och läste med ett förstoringsglas av VW art. nr. 251 919 372. Så här skrev jag den 20/4, sedan jag först förgäves kollat med VW, på Google; 251919372. Gissa vad som hände ? Klicka här! Idag den 25/4 stannade en UPS-bil utanför vårt hus i Fagerhult Habo och föraren hade i handen ett litet paket med givaren.

2018 – Receptbelagda mediciner beställer du hem till din egen brevlåda med – blixtsnabb leverans från Apotea och som brevförsändelse.

2018 – Hur klarar sig en person i Sverige idag utan Swish-appen ??

*  ”En rad Uber-liknande rubbningar i branschen kan komma att minska antalet anställda på traditionella storbanker med så mycket som 50 procent samtidigt som lönsamheten kan kollapsa med över 60 procent”, skriver Business Insider. — Ja, det är ingen rolig läsning för världens bankdirektörer och anställda. Bättre blir det inte när orden kommer från ett av branschens tyngsta namn, Antony Jenkins. För bara några månader sedan var han vd för brittiska giganten Barclays innan han tvingades lämna sitt uppdrag.