Rundresa till historiska platser i italienska Toscana

Vi anlände vid midnatt 20150913, efter en perfekt flygning med Ryanair, till Pisa flygplats. Via Airbnb:s interna mailsystem i appen hade vår Airbnb-värd meddelat sitt tel.nr. och uppmanat oss att ringa, när vi anlänt. Vi gick ut genom terminalutgången och ringde. Han meddelade oss, att han kommer om 3 minuter. Efter c:a 5 minuter kommer värden med 2 paraplyer (som inte behövdes – vi hade kanonväder under hela vår Italienvistelse) i handen och ledsagar oss sedan över parkering och övergångsställen till sitt boende alldeles utanför flygplatsen. Efter frukost på ett café utanför det fina boendet gick jag tillbaks till flygplatsen och hämtade den hemifrån via nätet beställda hyrbilen. Sedan hämtade jag de 3 andra i ressällskapet tillsammans med all vår packning och körde ut ur Pisa mot följande planerade resmål; San Gimignano, Siena, Florens (Firenze), Lucca och Levanto. Klicka här för karta!
Anledningen till att vi ville tillbaka till San Gimignano var vårt besök där den 21 juli år 2006. Då åkte vi egen (tjänste)bil ( läs allra nederst på denna sida om tjänstebilsvillkoren ! ), och det var så fruktansvärt hett, att vi hade svårigheter att då njuta av San Gimignano.

IMG_0715IMG_0726IMG_0733IMG_8366IMG_8369IMG_8370IMG_8371IMG_8373IMG_8374Vi kände dock nu, att ett återbesök var mycket motiverat. Att vi då 2006 hamnade här, kanske du förstår, när du ser bilderna, om du klickar här. Vi upptäckte då ngt. mycket högt, märkligt och spännande allra överst på ett berg i fjärran.

Vårt Airbnb-boende nu var en obeskrivbart förnämlig lägenhet i ett nybyggt hus ett kort gångavstånd innan ingång genom murporten till den gamla staden. Vi tillbringade hela kvällen i den mytiska och restaurangtäta  staden. På morgonen fotograferades denna vy över Toscanas böljande landskap från andra sidan av vägen mittemot boendet.

Efter stora parkeringsbekymmer i ett enormt bil- & folkrikt Siena tog vi oss in i den gamla jättestora staden genom en port i stadsmuren och vandrade en lång och smal gata ner. Efter en lunch ber frun kyparen att peka ut vägen till torget. Vi startade den långa vandringen gatan ner mot torget och passerade först ett mindre torg.

Här har vi äntligen nått fram till Sienas stora,(när du klickat på länken här efteråt skall du sedan klicka på Panoramabild! ) världskända och lutande torg, som var fyllt av människor denna tisdag.
IMG_8378IMG_8384IMG_8389DSCF0016IMG_8390DSCF0015IMG_8399IMG_8400IMG_8403DSCF0019IMG_8406IMG_8409

Efter besöket i Siena körde vi ut på motorvägen mot Florens, dit vi anlände på eftermiddagen. Florens var 2006 ett av huvudmålen på Italienresan och även där var det då mycket varmt. Eftersom vi nu kom till Florens på eftermiddagen och fick kvällen där i skymning och mörker, har jag letat fram 3 kort från 2006.

Tornet på kvällsfotot syns på kortet från 2006 men från en gata, som ansluter med 90 graders skillnad. Kvällsfotot över floden Arno togs från den världskända bron, som syns på 2006-kortet – alltså fotograferad från andra hållet. Flickan, med den röda kepsen i högra handen, var då 9 år yngre.

När vi anlände till Florens sökte vi först upp vårt Airbnb-boende uppe i bergen norr om staden. Nyckeln hittades enkelt enl. beskrivningen jag fått från värden via Airbnb-appen. Trots att 4 hjärnor arbetade för högtryck lyckades ingen lista ut, hur nyckeln skulle kunna låsa upp dörren. En granne tillkallades och han låste upp dörren. Trots att vi försökte följa proceduren, lyckades vi sedan inte upprepa utan tvingades ånyo be om hjälp. När vi kom in i lägenheten var allt där toppen. Eftersom kvällen närmade sig, hann vi inte fotografera den fantastiska vyn över staden i kvällssolens sken. Fotografierna med denna vyn togs sedan på morgonen, när vi lämnat lägenheten. Nu var tyvärr den knivskarpa utsikten borta och ett morgondis låg över Florens. Den 1:a bilden ger rätt avståndsuppfattning.

Här är den 3:e bilden från 2006 med den motsatta utsikten från söder över Florens och med floden i förgrunden. De Apenninska bergen i norr med vårt boende nu syns i fjärran.

Här har vi anlänt till Lucca, kört in genom en stadsport i den medeltida stadsmuren, hittat en parkering och traskat upp på muren. Nästa bild med flicka + katedral.

Sedan fortsatte vi på motorvägarna och körde norr ut, lämnade Toscana och åkte in i Ligurien. Efter att vi passerat ett stort antal tunnlar och kommit upp högt i de Apenniska bergen lämnades motorvägen och vi började köra den branta serpentinvägen ner mot Medelhavet och staden Levanto, som var huvudmålet för vår Italienresa. Där skulle vi nu bo under 7 nätter i det Airbnb-boende, som vi bokade för mer än 7 månader sedan i samband med att vi bokade våra flygbiljetter till Pisa. Vår värd hade meddelat i Airbnb-appen, att han kunde möta oss en tid som senast på eftermiddagen. Det passade oss bra med tanke på att jag hyrt bilen till kl. 18 för avlämning på flygplatsen i Pisa. Vi nådde fram i tid och när vi hittat adressen men inte lägenheten, ringde jag värdens angivna tel.nr. och han dök upp inom ngr. minuter. Vi fick åka hissen upp till 7:e våningen och gå in i den fantastiska semestersviten, som värden, bosatt i den stora skeppsstaden La Specia i söder, annars använde som fritidsboende med sin familj. När jag lämnat mitt resesällskap med all vår gemensamma packning, var jag tvungen att lämna det ljuvliga Levanto vid stranden och köra den långa serpentinvägen upp till motorvägen i bergen och dundra vidare söderut mot Pisa. Jag kom fram till flygplatsen exakt kl. 18. När jag lämnat bilen, knallade jag iväg genom staden till järnvägsstationen, köpte biljett och åkte tåget till La Specia, bytte tåg till Levanto och gick från stationen till lägenheten och anlände dit vid 22-tiden. Vad som hände sedan under vår fantastiska vecka i Levanto får skildras på en ny bloggsida. Efter 7 dagar lämnar vi vår fantastiska semesterlägenhet alldeles vid stranden av Medelhavet och knallar med alla våra väskor till järnvägsstationen. Vi stoppar in kreditkorten i biljettautomaterna och kliver på tåget till La Specia för vidarebefordran till Pisa. Där kliver vi av och drar våra väskor mot flygplatsen och vårt boende hos vår värd, som mötte oss på flygplaten vid vår Italienankomst.

IMG_8460IMG_8459IMG_8455IMG_8451IMG_8441IMG_8427IMG_8426IMG_8462

Pisande tornet i Luta? Kan det vara detta som skymtar i porten i stadsmuren ??

Flickan, som växt upp i Örträsk i Lappland, hade en fantastisk historia att berätta. För 53 år sedan reste en realskoleklass från Bjurholm, idag Sveriges minsta kommun, den långa vägen genom Sverige och Europa med tåg och anlände bland annat till just Pisa. En livets resa för dessa norrländska 17-åringar.

För egen del besökte jag själv Pisa tillsammans med hela vår 6-personersfamilj år 1986 – alltså för 29 år sedan. Vår yngste son var då knappt 2 år och var placerad i en bakåtvänd bilbarnstol i framsätet mitt emellan pappa och mamma i vårt specialfordon. ( Jag skall leta efter kort därifrån med föräldrarna och de 4 barnen ).

Floden som flyter genom Pisa är Florens Arno men nu ännu bredare och mäktigare.

Flickan, med pengaväskan på magen och ryggsäcken på ryggen, poserar framför Viktor Emanuel 11.

På sista bilden korsar vi floden en sista gång, vandrar vidare och går bron över järnvägsområdet och gatan upp mot flygplatsen. Innan vi går över övergångsstället vid flygplatsen, passerar vi tvärgatan med nattens boende, där vi förvarat våra väskor under dagen. Som sammanfattning är det tydligen Apparna, som förändrar världen. I min Ryanairapp i min Iphone hade jag t.ex. bordingpassen till 2 flickor och 2 gubbar. Ryanair-flyget tar oss sedan exakt och bekvämt hem till Göteborg.

————————————————————————————————————

Nu till den utlovade förklaringen kring tjänstebilsvillkoren år 2006, vilket kanske förhoppningsvis kan bidra till bättre samhällskunskap för någon. Särskilt till anställda i ofa(e)ntlig sektor eller den som lever med politiska/ideologiska skygglappar. Eftersom jag under 28 år jobbade som säljare och behövde resa för att besöka kunder, hade jag som huvudalternativ rätt till fri tjänstebil. Detta innebar, att företaget, där jag var anställd, betalade alla kostnader för bil och drivmedel i hela Europa. En säljare är ett yrke, där resultatet av arbetsinsatsen är direkt mätbart mot företagets kostnader. Detta innebär, att jag med mitt arbete också själv allra först måste fullt ut betala även bilkostnaderna. Sedan bor jag i landet med världens högsta marginalskatt. När jag då skulle inkomstdeklarera värdet av kostnadskalkylen för en ny bil (givetvis inte inköpspriset efter rabatt utan bruttolistpriset) av valt utförande (inkl. värdet av all extrautrustning) + värdet av drivmedlet jag använt utanför tjänsten ( t.ex. vid en resa till Italien ), innebär detta, att denna höga summa genererar en skatt till svenska samhället på 60% ( 35% till kommunen och 25% till staten). Dessutom skall jag sänka min lön hos arbetsgivaren för att kompensera för förmånen av helt fri privat användning av bilen. En smart läsare kanske nu kommer till slutsatsen, att jag fått betala bilresan till Italien 2006 flera gånger om och att svenska samhället får mycket stora (marginalskatte)inkomster från svenska tjänstebilar – att fördela ut till skola,vård och omsorg samt till otaliga välbehövliga (?) bidrag. Själv behöver jag inte längre personligen bekymra mej om marginalskatten, eftersom jag varit pensionär i snart 6 år och därför inte betalat någon statlig skatt och inte heller kommer göra det i fortsättningen. Dock blir man lite fundersam, när man hör, att den regering vi har just nu tydligen ämnar att ytterligare höja världens högsta marginalskatt (marg.skatt = den skatt du betalar för den sist tjänade 100-lappen. När dagens skattereform beslutades – kom att kallas underbara natten –  var man överens om att smärtgränsen låg vi 50%. EU-snittet idag 2015 är 42% ).

Företagshistoriken under mina 28 säljarår kan den intresserade läsa om allra nederst på denna bloggsida.

——————————————————————————————————

Här följer ngr. kommentarer till nästa generation, som skall jobba på och betala våra pensioner så att inte bromsen för den allmänna pensionen slår till fler gånger. Det är mycket viktigt för de fortsatta allmänna pensionerna både för nuvarande och framtida pensionärer, att alla jobbar på efter yttersta förmåga. Därför är det förmodligen dåligt för samtliga, att den regering vi har just nu vill öka arbetsgivarens kostnad för personer, som önskar jobba efter 65 år. Detta blir allt viktigare för hela pensionärskollektivet men även för den enskilde. Den arbetsinsats, som våra nya migranter kan tillföra samhällsgemenskapen, blir också mycket viktig. Tyvärr har vi även i vårt fina Habo dessa trångsynta och onyanserade SD-politiker (frågan är om partiets representanter här inte är extra extrema) , som med en fråga i centrum formulerar sin orealistiska politik. Hoppas innerligt att medmänskligheten och tankeförmågan i valmanskåren gör att detta parti röstas bort vid nästa val!

Om du är född samma år, tar ut din allmänna (statliga) pension vid samma åldersmånad, har jobbat heltid under hela arbetslivet och har normalinkomst eller allt därutöver får du exakt samma allmän pension per månad – bortsett från PPM-pensionen. Min fru är född 2 år tidigare och tog ut sin allmänna pension vid 65,5 år och jag vid 65 år. Hennes pension är 77:– högre per månad (före skatt). År 2018 är den 146:– högre före skatt trots min betydligt högre inkomst. Den som tjänar över normalinkomst fortsätter att betala samma pensionsavgifter, som sedan skall täcka garantipensioner och bostadstillägg (för personer med låg pension ). Allt skall sedan gå jämt upp annars slår bromsen till för alla. Om inte bromsen funnits skulle framtida pensionärer drabbas. Dessa samband tycks det ibland saknas kunskap om.

Det är mycket viktigt, att din arbetsgivare betalar tjänstepension för dej. Om du inte omfattas av kollektivavtal måste du själv absolut förhandla om detta med arbetsgivaren. Är du egen företagare måste du göra egna pensionsavsättningar från företaget. Både den anställde och företagaren måste dock se upp mycket noga med valet av pensionslösning, eftersom det handlar om ett sparande på lång sikt. Du måste klicka hit och läsa – och/eller hit!! Tjänstepensionen blir en viktig del av din pension.

När det gäller privat pensionssparande gäller det att tänka på följande;

Det skattefria privata pensionssparandet har upphört! ( om du inte upphörde vid början av 2015 måste du avbryta omgående – annars får du betala skatt 2 ggr. Detta sparande var inte heller lönsamt, om du inte hade en inkomst som översteg brytpunkten för statlig skatt lika mycket som beloppet du sparat. Dessutom var det också viktigt hur du placerade pengarna. Det fanns för spararen mycket dåliga banker, försäkringsbolag och rådgivare där ute på marknaden. Swedbank och dess huvudägare Folksam är bara 2 exempel – och tyvärr våra egna. Swedbank är stämda för att sålt dyra fonder med felaktig marknadsföring. Folksam säljer fondförsäkringar med höga avgifter och ett begränsat urval av endast dyra fonder. Årsavgift 0,7%. Kapitalet låst. Förtida uttag mot jättehöga avgifter och sedan kunde man dessutom inte genomföra återköpet inom avtalad tid, trots hög uttagsavgift. Många veckor gick så att årsskiftet passerades och pengarna, som försvann, ville man inte kommentera. Gissningsvis berodde detta på nytt år och ny skatt. Sedan de dyra fondavgifterna och skatten. Jag behöver kanske inte säga, hur mycket jag ogillar detta bolag och dess ledning, som också styr Swedbank. Nu i april 2016 har det före detta sossestatsrådet och Folksam-vd:n blivit avsatt som ordförande i Swedbank och utan beviljad ansvarsfrihet. Vad tror du skillnaden blir för dej om du i stället sparar enl. 2/ nedan ? Jo jättestor på lång sikt ! Läs gärna här eller här2).

Privat sparande för framtiden;

1/ Amortera på bostadslån.

2/ Spara pengar på ett ISK-konto utan (kolla!) avgift (= individuellt sparkonto. Detta är enda alternativet ur skattesynpunkt, om du skall spara länge. Du skall också öppna kontot i en bank, där du kan välja mellan hela fondmarknadens utbud ). Om du placerar pengarna långsiktigt i en global indexfond ( ex. 1 eller ex. 2 ), bör du inte amortera mer än vad banken kräver, förrän låneräntan börjar överstiga 5% vid nuvarande regler för ränteavdragen. Du kan inte köpa räntefonder (undantaget företagsobligationsfonder som bevakas) just nu för ett långsiktigt sparande. Det du skall spara till pensionen, skall du ha på ett särskilt ISK-konto. Sedan öppnar du ett eller flera ISK-konton för buffertsparande för annan konsumtion under livet. Dessa val är viktiga för din framtida pensionstillvaro.

Att du är tvungen att se till, att du har tjänstepension och helst ett eget sparande har blivit brutalt tydligt på senaste tid. EU har slagit fast, att en ensamboende person i Sverige, som har en inkomst under 11.000:– efter skatt, lever precis på fattigdomsgränsen och därför kan kalla sig fattig pensionär. Vad betyder detta; 11.000:0,70 = 15.714 (2016) per månad i allmän pension före skatt (exkl. ppm). Med hänvisning till ovan gäller detta för alla svenskar födda i mitten av 40-talet oavsett tidigare inkomst (vid heltidsarbete under arbetslivet med normalinkomst och högre), om denne saknar tjänstepension och tidigare spenderat alla sparade pengar inklusive spelat bort sina PPM-slantar samt tar ut sin allmänna pension den månad då hen fyller 65 år. Det finns alltså nu följande begrepp; fattig pensionär (alla svenskar med dessa förutsättningar) och fattigpensionär (garantipensionär). Det uppstår nu 2 problem; När garantipensionären får sitt bostadstillägg blir det kanske liten skillnad i inkomst (200 kr/mån. läste jag någonstans) mellan fattigpensionären och den fattige pensionären (ensam med 15.714 enl. ovan) trots att den senare jobbat heltid hela livet med normalinkomst eller allt däröver. 140.000 svenskar är ev. berättigade till bostadstillägg men har inte sökt (trol. bland de som har lägre än 15.714 och bor ensamma, som jobbat deltid eller haft inkomst under normalinkomst. De som har 15.714 och spelat bort allt borde inte vara så många) . När bostadstilläggen ökar så kommer den allmänna pensionen för alla pensionärer att minska p.g.a. bromsen ( här kompliceras bilden dock av det uttag som gjordes från AP-fonderna under Göran Perssons regeringstid. Detta förändrar dock inte bilden för kommande generationer om att den allmänna pensionen är ett slutet system, där alla normalinkomsttagare och däröver med heltidslön under arbetslivet får samma allmänna pension vid samtidigt uttag. Jag skriver för kommande generationer. Vi, som redan är pensionärer, har avslutat vårt arbetsliv och har bara att acceptera villkoren ). Det är dock mycket beklämmande att läsa politiska insändare i pressen med okunskapen i ämnet och där man också kallar den fattige pensionären för fattigpensionär. Oftast är sådana insändare anonyma och signerade PRO-medlem.

Lyssna sedan inte till råd från storbankerna och absolut inte på försäkringsbolag typ Folksam och Skandiaännu högre årsavgift 0,9% ). Dessa företag skall bara tjäna egna mycket stora pengar på ditt långsiktiga sparande. Nederst på denna bloggsida kan du läsa mera om hur du kan använda dina slantar på ett bättre sätt med minimal ansträngning.

En seriös kommentar eller fråga kan du skicka via kontaktformuläret upptill till höger på sidan. Ingen annan än jag själv kan läsa det du skriver.