Stockholms omgivningar/skärgård

127 mil husbil, 8 bilfärjeturer och 2 skärgårdsbåtturer i Stockholms skärgård. Du ser hur vi åkte om du klickar här. På motorvägen upp till Stockholm – via Katrineholm – gav ett däck upp på bilen. Vi köpte 5 st nya Michelindäck samtidigt som vi köpte bilen för 22 år sedan. Dessa har under alla dessa år tjänat oss väl. – Senast under de 430 milen vid årets midsommar. Vi klarade oss sedan under hela resan utan fler punkteringar. 1:a natten bodde vi på Ekerö. På morgonen körde vi vidare via bilfärjan till Adelsö, där tyvärr båtturerna till Birka på Björkö slutat trafikera för säsongen – dagen innan var sista ggr. Efter en rast på Strandvägen i Stockholm åkte vi ut i skärgården och övernattade i Stavsnäs, där vi på morgonen efter tog skärgårdsbåten till Sandhamn på Sandön – längst ut i Stockholms ytterskärgård – liksom Rörö ligger längst ut i Göteborgs ytterskärgård.

img_1048img_8995img_8998img_1051img_9000img_9002img_9006img_9009img_9011img_9012img_9014img_9018img_9019img_1053img_9020img_9021img_9027img_9032img_9041img_9039img_9043

Nu är det morgon i Stavsnäs allra längst ut på Värmdön. Stavsnäs är liksom Vaxholm och Strömkajen inne i Stockholm en knutpunkt för skärgårdstrafiken.

Här anländer fartyget Sandhamn till Sandhamns hamn.

En vy på östra sidan av ön.

Efter att ha vandrat hela vägen från hamnen har vi nått södra sidan, där jag tog ett havsbad.

Här väntar vi på båten för returresan.

Här lämnar vi Sandhamn.

När vi återvänt till Stavsnäs körde vi samma väg tillbaks över Värmdön innan vi sedan tog norrut på Värmdön. När vi kom fram till Oxdjupet tog vi vägfärjan över till Rindö. Sedan fortsatte vi tvärs längs Rindö och tog vägfärjan till Vaxholm och då passerade vi här Vaxholms fästning – en av de gamla försvarsanläggningarna för skydd av inloppet till Stockholm.

Här närmar vi oss staden Vaxholm.

Fästningen ligger på Vaxholmen, som trafikeras med en linfärja för persontransport. Den gula färjan syns längst till höger på bilden. Här deltog jag vid ett tillfälle vid ett Constructorevent i samband med Tekniska mässan.

Vår vita veteranhusbil syns här till vänster – parkerad på kajen i Vaxholm. Vi var inne i hotellets matsal för en minnesuppdatering. Efter en arbetsdag med förhandlingar och besök på några byggvaruhus bjöd jag här efteråt byggvarukedjans etableringschef på middag.

Här anländer till samma kaj en annan veteran – Vaxholmsbolagets skärgårdsbåt – ångbåten Storskär.

På natten bodde vi vid Hamnholmen i Norrtälje.

Här väntar vi på vägfärjan i Furusund, när Finlandsbåten just passerar sundet mellan Furusund och Yxlan. Vi korsade Yxlan och tog nästa vägfärja till Blidö. Där körde vi runt under ngr. timmar och vände längst ner i söder. En annorlunda skärgårdsö i jfr. med våra på Västkusten. Mycken tät lövskog men ändå vackert. Tog inga kort men vackert vid Blidö kyrka. Tog sedan efter färjan en mindre sväng på Yxlan och efter nästa färja tillbaks till Furusund körde vi till Sigtuna – Sveriges äldsta stad. Jag har under flera år funderat på om jag besökt alla Sveriges städer. I två fall har jag varit i närheten jättemånga gånger men aldrig besökt centrum. – De mycket gamla städerna Nora och Sigtuna. Nora besöktes för ett antal år sedan i samband med en säljkonferens på Constructor.

Här är torget i Sigtuna.

Vi fortsatte och övernattade på näset mellan Hjälmaren och Östra Hjälmaren. När vi fortsatte på morgonen stannade vi vid Julita gård.

Den här figuren fotade vi vid sjön Öljarens strandlinje.

Följande bilder är från Julita gård, där vi även besökte ett intressant lantbuksmuseum.