Husbilsbilder från resor

Från 1984 t.o.m. 1993 var vår bil en T2:a, som i VW-kretsar kallas ”Bay Window”. Från 1994 och tills idag ( Efter 35 år sålde vi 2019-09-03 hela MPV-fordonet ) är bilen en T3:a med reg. nr. MED557.

Från 1984 – 87 då vi besökte Rom -86 (jag vet att det finns en bild på bilen precis vid Peterskyrkan)  och Mo i Rana -87 fotograferade jag med dia.

År 1988 besökte vi bl.a. denna stad och den högaktuella kyrkan samt tornet berättar var vi är. Klicka på bilderna!

 

 

 

 

3 bilder från 1989 följer..

På ön Cres i Kroatien på väg till ön Mali Losinj och Campingplatsen Rapoka. Hittills under 35 år har vi bara övernattat på denna campingplats samt på campingplatser utanför Venedig, Rom, Albenga (-86 fick vi stanna utanför campingplatsen p.g.a. låg vägport. -96 bodde vi på campingen precis vid stranden), Cannes och nedan nämnda Park Playa Bara. Under alla år övernattade vi längs vägarna på en otrolig mängd ställen och på gator och torg i många av Europas storstäder (ex. Berlin, Paris, Wien, Barcelona och Nice. Detta var före nutidens våldsamma husbilsexplotion. 1990 på en parkering vid Balatonsjön i Ungern, precis efter järnridåns fall, bodde vi 2 nätter. Polisen hade koll på oss. Det var o.k. med 1 natt. 2:a natten knackade man på dörren och meddelade böter, som betalades kontant och uppgick till några få kronor i svenska pengar). Vi hade behövda bekvämligheter i bilen. Betald ställplats enl. senare års trend har vi aldrig provat.

På väg hem från Kroatien och upp längs Grossglockner-Hochalpenstrasse. Hela familjen om 6 personer var med på resan.

Uppe på passet på 2504 m höjd.
Stockholm har vi besökt med husbilen vid ganska många tillfällen. 1:a ggr. var nog 1984. Bilden från 1990, när vi mötte vår kusin från USA, som var på Skandinavienresa.
1990 och Berlin precis efter murens fall. Vi var där hela familjen och hackade i muren tillsammans med min brors familj, som lånat svågerns husbil.
Det var eländigt i Östtyskland direkt efter murens fall. Husen var ofta i mycket dåligt skick. Här i Wittenberg efter en bedrövlig natt. Vi stod halva natten i Leipzig i en bensinkö, som slingrade sig runt kvarteren. Det var västeuropeer, som tog sig en semestersväng in i det nyöppnade landet. Östtyskarna själva tuffade fram i sina rykande och illaluktande Trabantbilar med 2-taktsmotorer..
I Wien mötte vi helt oväntat min svågers familj vid ett trafikljus i ett gathörn. Familjen följde med oss till Budapest, där vi åkte runt med 6 ungdomar och 4 vuxna i bilen. Exakt denna sammansättning hade vi 1986 med en annan familj, när vi åkte runt i Rom på samma sätt.
Vi parkerade utanför hotell Gellert, där vi njöt av den fantastiska badanläggningen.
På en parkering innan Budapest förolyckades mina glasögon. Min svåger berättade detta för en ungernfödd svensk kvinna, som svarade; ”Det gör inget eftersom glasögon inte kostar något här”. Jag använde till slut uttrycket på engelska, när jag efter beställningen återvänt in i butiken och förgäves försökt förklara, att jag önskade en uppsättning extra glas med nästa steg i styrka. Man blev då ännu mer förvirrade. 130 kr för båge inkl. glas!!
Här parkeringen vid Balatonsjön, som jag berättade om under 1:a bilden.

Utanför Hamburg på väg hem.

2 bilder ovan från 1991. Dalsland, Värmland, östra Norge, Röros, Jämtlandsfjällen, svenska östkusten. Vid Trysilälven resp. Slätbaken.

I Albertville 1992 några månader efter vinterOS.

Mitt ressällskap. Man hann tydligen inte få färdigt allt till OS.

Här har vi korsat gränsen och kommit till Spanien, där vi stannade i Roses vid Medelhavet.
Roses.
Vi åkte tillbaka över gränsen igen till Frankrike och tog väg N116 upp mot Pyrenéerna.
2407 m står det på skylten.

I Andorra.

1992 i huvudstaden Andorra la Vella.
En fika-/matpaus på väg ner från Andorra mot Barcelona.

1992 och utanför den fantastiska Campingplatsen Park Playa Bara. Mera om denna längre ner. Därefter turistade vi bl.a. i Barcelona. Där tittade vi på delar av OS-invigningen men eftersom vi saknade biljetter fick vi titta in i stadion genom portarna och från omgivande berg.
1993 och Torekov/Båstad på en parkering, när vi kommit tillbaka från en båt- och vandringstur på Hallands Väderö.

År 1994 och mitt i natten på väg till Nordkap. Nu 1:a långresan sommartid med nya bilen VW T3 med 4-hjulsdrift.
Det var enormt med folk från hela världen på Nordkap. Vi räknade till 30-talet stora turistbussar och kanske 300 husbilar. Dock inga husvagnar eftersom Nordkap är en ö med lång färjetur. Hela kvällen sken solen men framåt natten började molnslöjor dölja midnattssolen. När vi vaknade på morgonen på den gigantiska husbilsparkeringen regnade det och dimman gjorde, att vi bara kunde se ett par husbilsgrannar i varje riktning. Sedan regnade det hela den dagen också när vi passerade Kautokeino och körde vidare till Finland och 3-riksgränsen. Under hela resan stannade vi i Lycksele, Tromsö, Karesuando och Luleå för att följa ”hur svenska fotbollslaget försökte gräva guld i USA”.
På hemvägen stannade vi några dagar i fjällstugan i Bydalsfjällen. Här åker vi färjeleden till Hallen över Norderön i Storsjön.

År 1995 på Gotland och Fårö.

År 1996 i Montreux vid Genèvesjön i Schweiz på väg hem från Rivieran i Italien och Frankrike. Från Turin åkte vi Aostadalen upp och sedan över Sankt Bernhardspasset. Nu var jag för 1:a gång ”kung” bland husbilarna på autobahn p.g.a. 112 hk-motorn och med 4:e växeln och 4-hjulsdriften. När vi åkte sista ggr. i Tyskland 2 år senare, hade turbodieslarna med ännu bättre vridmoment börjat komma i de nyare husbilarna.
1997 på kajen i Ellös på Orust tillsammans med syster och svåger. Min svåger byggde sin husbil själv med utgång från en Fiat skåpbil. Något år senare startade han sin mångåriga karriär som husbilskonstruktör hos Kabe husbilar.


År 1998 i Celle tillsammans med systern och svågerns familj med den röda husbilen med förhöjt tak. Vi är på väg till Park Playa Bara i Tarragona i Spanien. Vi var där också redan 1992 och önskade visa dem en av Europas häftigare campingplatser. Sedan 1994 hade vi bara varit 3 personer på resorna. Detta var sista gången vår ”sladd”pojk följde med i husbilen.

Här är vi framme och åter (-92) på Park Playa Bara.

Campern har under 1900-talet fungerat som bostad för hela familjen (6 personer ) på många platser från Nordkap (-94 ) i norr till Tarragona (10 mil söder om Barcelona – som vi besökte -92 & -98 ) och Rom (-86 ) i söder. Från Tarragona (längst i väster) , Normandie (-88 ) & Bergen (2001 ) i väster till Nordkap (längst i öster), Budapest (-90 ) & Gotland (-95 ) i öster — och till många andra platser – mellan dessa ytterkanter – under många andra år. Sveriges alla kuster har besökts.


År 2000 under midsommarhelgen gjordes en resa längs Skånes sydöstkust. Här vid Brösarps backar utanför Kivik.


2001 och Jotunheimen på väg till Volda för bröllop.



2001 – Västra Norge med Bergen i juli månad. Snövallarna 4-5 meter serpentinväg upp och ovanför Sognefjorden.

Eftersom campern sedan av tidsbrist stod kvar hela åren i ladan under de kommande 10 åren finns det inga husbilsbilder. När jag sedan blev pensionär återupptogs husbilsresorna. Tiden tillät dock bara några enstaka snabba längre resor. Klicka här för mera information! Via länken når du några blogglänkar till dessa resor och allra nederst en länk till avskedet efter 35 år.

17 år senare och åter bröllop – för min brorson – midsommarafton 2018. Detta var bl.a. starten för vår sista utlandsresa till Åland. Mina 2 bröder och min syster har investerat i nya husbilar.